انواع روش های فرآوری کود مرغی

قبل از مرحله فر آوری ابتدا باید فضولات و کود تولید شده را جمع آوردی کنید . این کار باید هر چه سریع تر انجام شده تا از هدر رفت مواد آلی کود جلوگیری شود.رطوبت و حرارت دو عامل موثر در تجزیه کود است. هر چه این دو عامل بیشتر باشد مقدار بیشتری از ازت آلی به ازت معدنی تبدیل میشود و باعث باروری و حاصلخیز شدن  بیشتر زمین کشاورزی میشود.بعد از جمع آوری به سه روش زیر میتوان کود مرغی را فرآوری کرد.

دپو کردن
بعد از اینکه کود تولید شده را جمع آوری کردیم ، در یک فضای سرپوشید و یا در یک گوادال سیمانی خارج از مرغداری رو هم انباشته (دپو) می کنیم پس از  گذشت زمان (بسته به مدت ذخیره شده) بر اثر فعالیت میکرو ارگانیسم های هوازی و غیر هوازی واکنشهای شیمایی یه وجود می اید که باعث تغیراتی در ترکیب شیمایی کود مرغ و از دست دادن مقداری ازت عالی میشود. در این روش باید هر چند روز یک بار کود را به هم زد تا زیر و رو شود.محصول به دست آمده مناسب مصارف کشاورزی است .

خشک کردن کود 
 از این روش میتوان هم به صورت طبیعی و میکانیکی استفاده کرد. در روش طبییعی با استفاده از اشعه آفتاب کود جمع شده رطوبت خود را از دست میدهد و سبب کاهش حجم کود ( تا میزان 20 الی 30 درصد حجم اولیه) میشود. در روش میکانیکی از کود خشک کن های میکانیکی استفاده میشود که نیاز به  سرمایه گزاری اولیه برای تهیه دستگاهای لازم و تامین هزینه های جاری می باشد. در روش خشک کردن علاوه بر اینکه فضای کمتری برای ذخیره کردن  نیاز بوده، حمل نقل آن ارزانتر از کود معمولی است. همچنین در این روش  از تکثیر لارو و حشرات موجود در کود جلو گیری میشود.

سیلو کردن 
 در این روش کود مرغی را همراه با ضایعات کشاورزی در یک جا سیلو میکنیم. سیلو کردن میتواند در یک گوادال 2 متری که کف آن با آهک پوشانده شده انجام شود. در این روش بعد از ریختن کودها درون گودال  سر آن را  پلاستیک کشیده  و روی آن را با خاک  میپوشانیم .طبق تحقیقات انجام شده سیلو کردن کود  مرغ در رطوبت 40 درصد باعث تولید اسید لاکتیک مورد نیاز و کاهش PH شده  و همچنین جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی کود مرغی میشود.اما در رطوبت 22 درصد موجب کاهش اسید اوریک و افزایش آمونیاک میگردد.


در نهایت کود بدست آمده در آسیبهای بزرگ صنعتی پودر میکنیم  تا به پلیت مرغی تبدیل شود. در این مرحله پودر را  ضد عفونی کرده  تا تمامی عموال بیماری زا ، باکتری های مضر، از بین برود. پس از ضد عفونی کردن پودر آن را خشک کرده تا به شکل پلیت مرغی در آید. کارخانه بوردو که در شهر مشهد واقع شده،  یکی از بزرگترین کاخانه ها ی پلیت مرغی در ایران  است. برخورداری از بهترین نوع تجهیزات تولید کود پلت مرغی و همچنین کادری با تجربه و مجرب تنها بخشی از مزیت های  کارخانه بوردو است .کود پلت مرغی بوردو در بسته بندی های 25 کیلویی و به صورت فله به بازار عرضه میشود.